ÇENE EKLEMİ HASTALIKLARI

Temporomandibuler eklem (TME); kulağın önünde, kafa kaidesiyle alt çenenin kondil başının yaptığı bir eklemdir. Alt çenenin açma, kapanma, öne, sağa, sola,  kaydırma hareketlerini yapmasını sağlar. Eklem; kafa kemiği, kondil başı, disk, kapsül,  kas ve ligamentlerin oluşturduğu kompleks bir yapıdır. Dolayısıyla eklemi ilgilendiren rahatsızlıklarda tüm bu yapıların ayrı ayrı değerlendirilmesi gerekir.

Eklem hareketleri sırasında klik ve/veya sürtünme sesleri duyulabilir. Bazen bu sesler ağrı ve fonksiyon kaybı olmaksızın hastaya şikayet vermeyebilir. Ancak ağrı şikayetleri ve ağız açıklığında kısıtlanma başladığında eklem muayenesinin yapılması kaçınılmaz olur. Psikolojik sorunlar ve stres eklemi çalıştıran kaslar üzerinde gerilimlere neden olabilir; diş gıcırdatma, diş sıkma gibi alışkanlıklar  eklem ağrılarına sebep  olabilir. Muayene ve tetkikler sonucu eklem diskinin fonksiyon bozukluğu tespit edilmişse diski orijinal yerine konumlandırıcı ağız içi apareyler (gece plağı) yapılıp belli bir süre istirahat halindeyken hastanın kullanması istenebilir. Eklem içi bozukluklarının tanı ve tedavisi için artroskopik inceleme gerekebilir. Bazı olgularda artroskopi öncesinde eklem içinin yıkanmasının (artrosentez) faydalı olabileceği öngörülmektedir. Artrosentezin, artroskopiye göre daha basit ve risksiz bir girişim olması nedeniyle son yıllarda eklem hastalıklarının tedavisine medikal tedavinin yetmediği inatçı olgularda yüz güldürücü sonuçlar sağladığı bildirilmektedir.