AĞIZ SAĞLIĞI HAKKINDA MERAK EDİLENLER

Diş Çürüğü Nedir?

Dişlerin yüzeylerinde biriken bakteri plakları yoğun bir şekilde bakteri barındırmaktadır. Bu bakteriler ağız içindeki parçalanmış şekerden beslenmektedir. Bu beslenme sonucunda diş yüzeylerine salınan asitler,  diş minesinde çözünmeye yol açtığında çürüme meydana gelir.

Diş çürükleri diş yüzeyinde madde kayıplarına neden olmaktadır. Bunlara kavite adı verilir.  Dolgu tedavisikavitenin daha da büyümesini engelleyerek diş kayıplarını önlemektedir.

Dişte çürümenin 4 aşaması

Aşama 1: Diş yüzeyinde farklı renkte görülen noktalar çürük olabilir. Florürlü diş macunu ile fırçalama ya da diş ipi kullanımı bu noktanın kaviteye dönüşmesini engelleyebilir.

Aşama 2: Bu aşamada çürük kavite halindedir. Dişin sert yüzey tabakasını geçmiştir.

Aşama 3: Kavite dişin daha yumuşak tabakasına ulaşmış olduğundan hızla büyüyecektir.

Aşama 4: Kavite doldurulmaz ise,dişte daha derinlerde daha büyük sorunlara yol açabilir. Diş hekimini düzenli ziyaret etmek bu nedenle önemlidir.

Diş Çürüklerini Önlemek için bazı ipuçları :

•Çok fazla şekerli yiyecekler tüketmeyin. Yemek aralarındaki atıştırmaları azaltın.Bu diş plağının asit üretmesini önlemeye yardım edecek ve aynı zamanda dişlerin asit saldırılarına maruz kalma sıklığını da azaltacaktır.

•Özellikle bazı ilaçları kullanıyorsanız bol miktarda su için. Birtakım ilaçlar vücut tarafında üretilen tükürük miktarını azaltabilir. Bu durum da diş çürüğü açısından daha fazla risk oluşturur.

•Florürlü bir diş macunu veya ağız gargarası kullanın. Florür diş yüzeyinin daha sert ve güçlü olmasını sağlar.

•Diş hekiminizi yılda en az 2 kez ziyaret edin. Diş hekiminiz dişlerinizi temizler ve kavite olup olmadığını kontrol eder. Dişlerinizde çürük var ise dolgu uygulaması, florür ya da diğer tedavi seçeneklerinden birini önerebilir.

Diş Hassasiyeti Nedir?

Diş hassasiyeti dişlerdeki dentin tabakasının dış etkilere açık hale gelmesiyle oluşan ağrı verici bir durumdur. Dentin, üst kısmında mine, kök kısmında sement ile örtülü , dişin ortasındaki ısıya duyarlı organik ve canlı bir dokudur. Diş minesi yıprandığı ya da çürüdüğü zaman açıkta kalan dentin dış etkilere karşı duyarlı hale gelir ve ani ağrılara sebep olur. Aynı zamanda diş eti çekilmesi sebebiyle açıkta kalan diş kökleri de hassaslaşarak ağrı yapabilir.

Diş hassasiyeti, kısa süreli ve geçici bir ağrıyla karakterize olsa da, hassasiyete yol açan ana nedenler tedavi edilmediği takdirde, ağız sağlığı sorunları daha da büyüyebilir ve tedavileri zorlaşabilir.

Diş Hassasiyetinin Ana Nedenleri nelerdir ?

•Sert bir diş fırçası ve/veya pürüzlü bir diş macunu ile bastırarak fırçalama sonucu minede aşınma ve diş eti çekilmesi ile dentin yüzeyinin açığa çıkması.

•Diş köklerinin açıkta kalmasına neden olan gingivititis (diş eti iltihabı ), peridodontitis gibi diş eti hastalıkları.

•Asitli yiyecek ve içeceklerin (portakal ,limon , kola vb ) sık tüketimi sonucu diş minesinin zamanla eriyerek dentin tabakasının açıkta kalması.

•Genellikle stresten kaynaklanan, dişleri aşındırarak dentinin açıkta kalmasına sebep olan tırnak yeme, diş sıkma-gıcırdatma, sert objeleri çiğneme gibi alışkanlıklar.

Dişlerde hassasiyeti nasıl önleyebilirim ?

•Dentin tabakasının açıkta kalmasını önlemenin en iyi yolu düzenli ağız bakımı ile diş etlerini sağlıklı tutmaktır. Diş ve diş etleri ile altındaki kemik yapısı arasına uygulanacak izolasyon/florürlü vernik aşırı hassas kökleri kaplayarak koruma sağlar.

•Günlük doğru fırçalama ve arayüz temizleyicileri (diş ipi, arayüz fırçası) kullanımı hijyenik ağız bakımının temelidir.

•Asitli yiyecek ve içeceklerin sık tüketiminden sakının ve tüketim sonrası ağzınızı suyla çalkalayabilirsiniz ancak yarım saat geçemden dişlerinizi fırçalamayın.

•Diş hassasiyeti hissetmenize neden olan ana etkenin tedavi edilmesi için mutlaka diş hekiminize danışın.

Diş Eti Hastalığı (periodontitis, gingivitis)Nedir ?

Dişler ve diş etleri üzerinde biriken bakteri plağınındiş etlerini enfekte etmesiyle oluşan hastalığa diş eti hastalığı denmektedir.  Bakteri plağı diş etlerinde kızarıklığa, şişliğe hatta kanamaya sebep olabilen asit ve toksinler üretir.

Periodontitis diş etlerinin dişlerden uzaklaşmasına yol açmaktadır.Bunun sonucu olarak dişler ile dişetleri arasında cepler oluşur.Bakteriler bu ceplere dolarak diş etrafındaki kemiğin zayıflamasına neden olur.Diş eti hastalığı yaygın bir sorundur. Pek çok insanda diş eti hastalığı başlangıcı söz konusudur ve iyi bir diş bakımı ile tedavi edilebilir. Ancak hastalık ihmal edilirse kemiği zayıflatarak dişin sallanmasına ve sonunda kaybedilmesine sebep olabilir. Çoğu kişi diş eti hastalığı sorunun olduğunun farkında değildir. Diş temizliği ve kontrol amacıyla diş hekimini düzenli ziyaret etmek bu nedenle çok önemlidir.

Diş Eti Hastalığının Belirtileri

•Kızarık veya şiş olan ya da fırçalama ve diş ipi kullanımı sırasında kanayan diş etleri.

•Bunlar diş eti hastalığının gingivitis adı verilen ilk evreleridir.Genellikle iyi bir ağız bakımı ile tedavi edilebilir.

•Dişlerde ağrı ya da hassasiyet.

•Diş eti iltihabına bağlı olarak diş eti çekilmesi oluşursa, sıcak ya da soğuk içecek ve yiyeceklere karşı hassasiyet gelişebilir.

• Ağızda kötü koku.

Diş Eti Hastalığını Önlemek için bazı ipuçları :

•Diş ve diş etlerinizi fırçalayın.Diş aralarını arayüz temizleyicileri ile temizleyin. Arka dişleriniz ile özel olarak ilgilenin.Bu dişlere ulaşılması zor olduğu için üzerlerinde ve ara yüzeylerinde daha fazla bakteri plağı birikmesi olasıdır.

•Diş fırçanızı 3 ayda bir değiştirin.Kılları yıpranmış bir fırça hem daha az diş plağı temizleyecek hem de diş etlerinizi zedeleyecektir.

•Dişleriniz kanarsa dişinizi fırçalamaktan veya diş ipi kullanmaktan vazgeçmeyin.Yumuşak kıllı bir diş fırçası kullanın.Kanama devam ederse diş hekiminizi ziyaret edin.Hamileyseniz ya da diyabetiniz varsa diş hekiminizi bilgilendirin.Bu koşullar diş eti hastalığı ile mücadeleyi zorlaştırır.

•Diş etlerinizi aynada sık sık kontrol edin.Renk ya da dokusunda değişiklik olup olmadığına bakın.Sorun olduğunu düşünürseniz diş hekiminizi ziyaret ediniz.

Biberon Çürüğü Ciddi Bir Sorundur:

Bebekler süt, mama ya da meyve sularını uzun bir süre biberondan içtiklerinde biberon çürükleri ortaya çıkabilir.Bunu önlemek için,

•Bebek içmeyi bitirdiğinde biberonu alın.

•Bebeğinizi yatağa biberon ile yatırmayın.

Çocukların Dişlerinin Sağlıklı Ve Güçlü Kalması İçin İpuçları :

0-2 Yaş

•Bebeği besledikten sonra diş etlerini temiz bir bez ile silin. Bu dişlerde çürümeye neden olan diş plağı adı verilen yapışkan tabakadan kurtulmanızı sağlar.

•Dişleri günde iki defa su ve yumuşak kıllı bir fırça ile fırçalayın.

•Bir yaşına girmeden önce diş hekimini ziyaret edin.

3-5 Yaş

•3 yaşında itibaren florürlü diş macunu kullanmaya başlayın. En fazla bezelye büyüklüğünde macun kullanın. Fırçalama bittikten sonra çocuğun macunu tükürdüğünden emin olun.

•4 yaş itibari ile parmak emme ve emzik kullanma alışkanlıklarını bıraktırmaya çalışın.

•Her 6 ayda bir diş hekimini ziyaret etmeye başlayın.

6-9 Yaş

•Dişlerin birbirine temas ettiği zamandan itibaren diş ipi kullanımına başlayın.

•Çocuğunuza bebek dişlerinin dökülmesinin normal olduğunu, yetişkin dişlerinin bu şekilde çıkacağını anlatın.

•Üzerlerinde daha fazla diş plağı bulunan arka dişlere her zaman özen gösterilmelidir.

•Çocuklar ağız sağlığı alışkanlıklarını tek başlarına gerektiği gibi uygulayabilir hale gelene kadar, anne babalar çocuklarının günde iki defa dişlerini fırçalamasına ve diş ipi kullanmasına yardımcı olmalıdır.

Bazı İpuçları

•Çocuklarda diş çürüklerinin oluşmasını önlemek için tükettikleri şekerli, yapışkan ve gazlı yiyecek ve içecek miktarları sınırlanmalıdır.

•Diş teli kullanan ergenlik çağındaki çocukları dişlerini iyice fırçalamaya ve diş ipi kullanmaya teşvik edin. Diş telleri çıkarıldığı zaman dişlerin nasıl görüneceği tellerin takılı olduğu sürece nasıl bakım yapıldığına bağlıdır.

•Ergenlik çağındaki çocuklarınıza gün içinde kullanmak üzere çantalarında diş fırçası, diş macunu ve diş ipi taşımalarını önerin.

Diş Fırçalama ve Diş İpi Kullanımı

Ağız bakımının en iyi yolu günde 2 kere dişleri fırçalamak ve diş ipi ile temizlemektir.

Bu diş ve diş etleri üzerinde biriken plakların temizlenmesini sağlar. Diş plağı diş ve diş etlerine zarar verebilen asit ve toksinler üretir. Ağız gargarası kullanmak da diş plağı ile savaşmada yardımcı olabilir.Seçim konusunda diş hekiminize danışabilirsiniz.

•Dişlerinizi günde iki defa en az 2 dakika florürlü diş macunu ile fırçalayın. Arka dişlere özellikle dikkat edin, bu dişler üzerinde daha fazla diş plağı olabilir.

•Yumuşak kıllı bir diş fırçası kullanın. Dişlerinizi fırçalarken diş etlerinizi ve dişlerinizi yıpratmamak için yumuşak darbeler uygulayın.

•Diş fırçanızı her 3 ayda bir değiştirin. Diş fırçanızın yıpranan kılları daha diş plağı temizleyecektir.

•Nefesinizi tazelemek için dilinizi fırçalayın. Nazik bir sürtme hareketiyle arkadan öne doğru fırçalayın.

Diş Fırçasını Doğru Tutuyor musunuz? İşte bazı ipuçları :

•Diş fırçasını diş eti çizgisine 45 derece açıyla tutun. Bir seferde 2 ya da 3 dişi fırçalayın. Diş fırçasını diş etlerinden dişlerin uçlarına doğru hareket ettirin.

•Üst ve alt ön dişlerinizin arkalarını temizlemek için diş fırçasını dik tutun. Diş fırçanızın ucuyla nazikçe yukarı aşağı darbeler uygulayın.

Diş ipi kullanımı diş ve diş etlerinin sağlığının korunmasına yardımcı olur. Hergün diş ipi kullanmak diş eti çizgisi üzerinde ve dişler arasında bulunan diş plağını temizler.

Diş ipini doğru kullanmak için aşağıdaki adımları uygulayın:

•Diş ipini orta parmaklarınızın etrafına sarın.

•Diş ipini dişleriniz arasına yönlendirmek için başparmağınız ve orta parmağınızı kullanın.

•Diş ipini "C" şekli oluşturacak şekilde her bir dişin yanlarında geçirin. Bu şekilde diş ipi dişleriniz ile diş etleriniz arasına yerleştirebilirsiniz.

•Diş ipi ile temizlik sırasında diş etlerinizi aynada kontrol edin.Diş etleriniz sıkı ve pembe olmalıdır. Kızarık, şiş ya da kanıyorsa diş hekiminizi ziyaret edin.

•Diş etleriniz kanarsa diş ipi kullanmaktan vazgeçmeyin. Diş ipi kullanımı diş etlerinizin daha sağlıklı olmasını sağlar ve kanamaların durmasına yardımcı olur.

24.06.2014
Eklenme Tarihi: